05

Afdeling Fietsen

Jaap Merkus, voorzitter

De fiets neemt in onze mobiliteit een steeds belangrijkere plaats in. We fietsen meer én langer. Behalve woon-werkverkeer neemt ook sociaal-recreatief fietsverkeer sterk toe. Als belangenbehartiger van de fabrikanten en importeurs van fietsen, fietsonderdelen en fietsaccessoires die in Nederland actief zijn, is de afdeling Fietsen blij met deze ontwikkeling. Om fietsen populair en de fietsbranche gezond te houden, richten we ons op het bevorderen van het juiste klimaat voor de fiets. Onze activiteiten zijn te bundelen onder de noemers lobby, collectieve promotie, verkoopcijfers en technische informatie en het bevorderen van fietsveiligheid. We doen dit in een complex geheel van stakeholders en belangen. Van de politiek tot consumentenorganisaties. En van de milieubeweging tot de media.

Speed epac

Wet- en regelgeving is niet zelden een belemmering voor innovatie. Dat geldt ook voor de fietswereld. Een voorbeeld van innovatie is de speed epac. Dat is een kruising tussen een elektrische fiets en een brommer, die maximaal een snelheid behaalt van 45 kilometer per uur. De gemiddelde cruisesnelheid zal echter rond de 35 kilometer per uur liggen. De wet- en regelgeving is nog niet aangepast aan deze ontwikkeling. Afdeling Fietsen neemt hierin een proactieve rol. We hebben branchepartners bij elkaar gebracht om de overheid te adviseren. Lees meer >

Fiets en Rijksoverheid

De bedrijfsfietsregeling maakte het mogelijk voor werkgevers om belastingvrij een fiets aan werknemers te geven voor woon-werkverkeer. Twee vliegen in één klap, zou je zeggen: minder druk op wegen en parkeerplaatsen én fitte, fietsende medewerkers. Maar de bedrijfsfietsregeling moest toch plaats maken voor de werkkostenregeling. Binnen die regeling zijn er nog wel fiscaal aantrekkelijke opties voor een fiets van de zaak. RAI Vereniging afdeling Fietsen promoot de mogelijkheden van de huidige regeling en lobbyt in Den Haag voor een brede visie op fietsbeleid. Lees meer >

Veranderend fietslandschap

Snellere fietsen en ouderen die langer doorfietsen: het fietslandschap verandert sterk. Afdeling Fietsen besteedt daarom veel aandacht aan veiligheid in de breedste zin van het woord. Voorlichting over veiligheid, fietsverlichting, aandacht voor verscherpen van producteisen en diefstalpreventie krijgen continue aandacht. Lees meer >

Recycling fietsaccu’s

Gebruikte fietsaccu’s moeten vanaf 1 januari 2014 worden ingezameld door de fabrikant. Deze nieuwe wettelijke verplichting bracht afdeling Fietsen op het idee samenwerking te zoeken met Stichting Batterijen (Stibat). Zij verzorgt het logistieke proces voor verwerking van accu’s. De fietsfabrikant heeft in 2014 een systeem opgezet dat gebruiksvriendelijk is voor zowel de winkelier als de consument. In 2014 zijn zo’n 1.800 dealers aangesloten. Lees meer >

Digitale samenwerking tweewielerbranche

Het online informatieplatform Digitaal Samenwerken is in 2014 gestart. Het platform geeft fietsondernemers gratis toegang tot actuele en gestandaardiseerde productinformatie van hun leveranciers. Dit bespaart ondernemers in de branche een hoop administratieve rompslomp. Lees meer >

Verkoopcijfers

Nieuw gekochte fietsen 2014 2013
Citybike-stadsfietsen 536.010 504.000
Hybride 73.570 80.640
Elektrische fietsen 220.710 191.520
Kinderfietsen 126.120 131.040
Overige 94.590 100.800