Fiets en Rijksbeleid

Fietsen is niet alleen leuk, het is gezond, duurzaam en een slimme mobiliteitsoplossing. Niet voor niets dat RAI Vereniging bij de Rijksoverheid aandringt op een integrale benadering van het fietsbeleid om zo de kansen van fietsen optimaal te benutten.

De succesvolle bedrijfsfietsregeling is per 1 januari 2015 afgeschaft. Dit zorgde eind 2014 voor een run op nieuwe fietsen door werknemers die nog snel van de oude regeling wilden profiteren. Met als gevolg een piek in de verkopen. Afdeling Fietsen betreurt de afschaffing. Samen met partners als BOVAG hebben we jarenlang intensief gelobbyd om de regeling te behouden. Het belang voor onze leden is immers groot. Berekend is dat jaarlijks zo’n 120.000 nieuwe fietsen werden verkocht binnen de regeling.

Binnen de nieuwe werkkostenregeling zijn er nog wel opties voor een fiscaal aantrekkelijke fiets van de zaak. Zo kan een werkgever 1,2 % van de totale loonsom besteden aan het personeel voor o.a. de fiets. RAI Vereniging zal de mogelijkheden voor het aanschaffen van fietsen met behulp van een fiscale regeling onder de aandacht brengen van werkgevers.  Aan werkgevers, fietsfabrikanten en retailers geven we voorlichting over de mogelijkheden. Daarnaast lobbyen we voor een verruiming van de mogelijkheden binnen de werkkostenregeling. We dragen actief het standpunt uit dat de fiscale ruimte niet minder zou mogen zijn dan bij regelingen uit het verleden. En ten slotte monitoren we wat het verdwijnen van de fiets van de zaak doet voor de fietsverkoop in 2015.

Het aantal nieuw verkochte fietsen en de daarmee gefietste kilometers is in 2014 in elk geval sterk gegroeid. In totaal werden er 1.051.000 nieuwe fietsen verkocht, waarvan 21 procent een e-bike was. Daarmee komt het totaal aantal verkochte e-bikes op een record van 223.000 stuks. Een aanzienlijke stijging van ruim 16 procent. Nederlanders legden samen tot slot circa 14,5 miljard kilometer af op de fiets, waarvan 12 procent op de e-bike. Daarmee levert de e-bike een substantiële bijdrage aan het aantal gereden kilometers.

Het gezamenlijk streven van de overheid en de fietsindustrie moet zijn ‘Nederland fietsland nummer 1’. Niet alleen qua gebruik, maar ook qua het promoten van de kwalitatief hoofwaardige fiets en de rol die de Nederlandse industrie speelt in de wereld.

< Terug naar Afdeling Fietsen