04

Afdeling Autovak

Gertjan Sluijter, voorzitter

Afdeling Autovak vertegenwoordigt de belangen van de Aftermarket, Equipment en Industry. Dit zijn fabrikanten, importeurs, fabrieksagenten en grossiers van automaterialen; fabrikanten en importeurs van garage-uitrusting; fabrikanten en importeurs van accessoires, en technisch specialisten. Markten die sinds enkele jaren veranderen qua volume en samenstelling. Kansen zijn er zeker, maar het luistert nauw om ze te benutten. De ambitie van afdeling Autovak is om de beschikbare kennis en capaciteit zo efficiënt mogelijk in te zetten voor de collectieve belangen van haar leden. Om zo een gunstige bijdrage te leveren aan een toekomstbestendige markt voor haar Aftermarket-, Equipment-, en Industry leden. We voeren veelvuldig marktonderzoek uit, lobbyen bij beleidsmakers en politiek in Den Haag en Brussel. We organiseren netwerkbijeenkomsten. En we creëren mogelijkheden voor handelsbevordering voor onze leden.

Markt consolideert

Omzetvolumes in de aftermarket zijn de laatste jaren tot ongeveer 20 procent gedaald en de samenstelling van de verschillende ROB kanalen verandert in versneld tempo. De Nederlandse automotive toeleveranciers (Industry) maken daarentegen een ontwikkeling van marktgroei mee door de wereldwijde productiegroei van nieuwe voertuigen. Een groei met name van de premium merken in de BRIC landen.
Equipment laat de laatste jaren een min of meer stabiele markt zien. Het gaat hier om het totaal van verkochte garage-apparatuur, APK-meetmiddelen en het onderhoud en de certificering hiervan. Lees meer >

Drie platformen

Afdeling Autovak bestaat sinds 2014 uit drie nieuwe platformen Industry, Aftermarket en Equipment. Dit geeft ons de kans om activiteiten voor elke ledengroep specifieker af te stemmen op verschillende belangen. Dit naast het jonge managers platform de JCG Business Club. Lees meer >

Marktonderzoeken

De markten waarin onze leden opereren veranderen in hoog tempo. Om een goed beeld te hebben van verschuivende voorkeuren en veranderend gedrag, monitoren we de markt nauwkeurig. En we kijken naar scenario’s voor de verdere toekomst. Lees meer >

Activiteiten

De leden van afdeling Autovak zijn enthousiaste deelnemers aan netwerkbijeenkomsten en inhoudelijke sessies die we organiseren. Onder het motto ‘Voor de leden, door de leden’ denken ze ook actief mee over de programmering van alle activiteiten. Veel activiteiten zijn gericht op ontmoeting en kennisuitwisseling. Andere activiteiten zijn bijvoorbeeld vooral gericht op handelsbevordering. Lees meer >

Autovak kerndossiers

Om de belangenbehartiging en beïnvloeding goed uit te voeren, stelt afdeling Autovak elk jaar de kerndossiers vast die op het gebied van nationale en Europese wetgevingsdossiers actueel zijn. In de meeste gevallen stroken de onderwerpen met de agenda van de Europese koepelorganisaties waarin wij actief zijn: CLEPA, FIGIEFA, EGEA en ETO. Lees meer >

Verkoopcijfers

Afdeling Autovak 2013
Bestedingen
Gemiddeld besteed bedrag per onderhoudsmoment 247
Gemiddeld besteed bedrag per auto 526
Gemiddelde aantal onderhoudsbeurten per jaar
nieuwe auto, privé 1,9
occasion, privé 2,2
lease / auto van de zaak 2,5
Gemiddelde jaarlijkse onderhoudskosten (incl. BTW)
nieuwe auto, privé 455
occasion, privé 546
lease / auto van de zaak 555
Gemiddelde jaarlijkse onderhoudskosten (incl. BTW)
0-3 jaar 409
4-6 jaar 611
7-10 jaar 650
ouder dan 10 jaar 479