Veilig fietsen

Afdeling Fietsen heeft onverminderde aandacht voor de veiligheid van de fiets. Mensen blijven langer fietsen en ouderen zijn ook kwetsbaarder. Het is dan ook van groot belang consumenten te informeren met meer kennis van zaken over de aankoop van een fiets. RAI Vereniging ondersteunt de opstapdagen van de Fietsersbond en organiseert zelf de Nationale (E-)Bike Testdagen om het grote publiek uitgebreid te informeren over aankopen, veiligheid en diefstalpreventie. Ook heeft Fietsen in 2014 op het Nationaal Fietscongres deelgenomen aan een paneldiscussie over stedelijke bereikbaarheid: thema’s als veiligheid en de speed epac kwamen hier aan de orde.

Fietsbranche is in beweging

Vooralsnog kent Nederland minimale regelgeving voor fietsverlichting. Terwijl er een breed gedragen gevoel bestaat dat fietsverlichting flink bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Dit veiligheidsaspect is de reden waarom afdeling Fietsen ook het RAI-keurmerk voor fietsverlichting in het leven heeft geroepen en waarvan we graag zien dat dit meer status krijgt. We dragen dit gevoel dan ook breed uit en lobbyen sterk voor de noodzaak voor een bredere bekendheid van het keurmerk.

Onder veiligheid valt ook het beschermen van eigendom. Fietsbezitters zijn er in Nederland wat dat betreft slecht aan toe. Fietsendiefstal blijft een van de meest voorkomende vormen van criminaliteit en zorgen voor verminderd fietsplezier en –gebruik. Afdeling Fietsen maakt zich sterk voor het aanpakken van fietsdiefstallen. Dat doen we samen met partners in het platform Fietsendiefstal. Daarin hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Justitie, verzekeraars, BOVAG, ANWB, Fietsersbond en RAI Vereniging in 2014 zich onder meer gebogen over verbeterpunten in diefstalpreventie.

Een belangrijke uitkomst is dat er gezamenlijk overeenstemming is dat de keten goed gesloten moet blijven. Dat begint bij de fabrikanten. Met het RAI-framenummer zijn fietsen op te sporen. Bij diefstal moet de eigenaar van een fiets echter wel aangifte doen om van dit framenummer gebruik te kunnen maken. Daarom moet de drempel om aangifte te doen zo laag mogelijk worden. Vervolgens is ook handhaving, opsporing en vervolging van cruciaal belang in de strijd tegen fietsdiefstal. RAI Vereniging maakt zich sterk voor een wettelijke verplichting voor het framenummer.

< Terug naar Afdeling Fietsen