Digitale samenwerking tweewielerbranche

Na een pilotfase in 2013 is de Stichting Digitale Samenwerking Tweewielerbranche in 2014 definitief van start gegaan met het online informatieplatform Digitaal Samenwerken. Het doel hiervan is om artikelinformatie tussen fabrikanten en retailers uit te wisselen volgens een gestandaardiseerde methode. De digitale catalogus bevat al ruim 140.000 producten.

Voorheen deden fietsondernemers zaken via verschillende systemen: voor elk fietsmerk of accessoire een andere methode bij de fabrikant of importeur. De fietsondernemers kunnen nu via hun eigen kassasysteem op een eenvoudige wijze via het platform bestellingen doen. Daarmee is in de retailketen een grote efficiencyslag gemaakt. De productinformatie is altijd en overal direct beschikbaar en de inkoop en verkoop van producten wordt een stuk gemakkelijker.

Tot slot onderzoekt de Stichting Digitale Samenwerking Tweewielerbranche hoe het informatieplatform kan bijdragen aan het verkrijgen van marktinformatie. Verkoopcijfers van fietsen, onderdelen en accessoires kunnen een goed inzicht geven in de markt en kunnen mogelijk ook als basis dienen voor benchmarking om de prestaties en werkwijzen van bedrijven intern te analyseren.

Nu is het eerst zaak dat het informatieplatform zichzelf bewijst als dé tool voor elke fietsondernemer. RAI Vereniging afdeling Fietsen, branchepartners en fabrikanten zien de toekomst van het informatieplatform positief tegemoet. Het aantal producten en deelnemende fabrikanten groeit gestaag.

< Terug naar Afdeling Fietsen