Speed epac

De speed epac is door zijn snelheid een bijzondere fiets die nog interessanter gaat worden voor woon-werkverkeer. Uit onderzoek blijkt dat mensen bereid zijn om met een elektrische fiets een grotere afstand voor woon-werkverkeer fietsend af te leggen. Met de speed epac zou de maximale reisafstand naar het werk zelfs 25 kilometer mogen bedragen. Maar hoe breng je de speed epac goed en veilig op de markt?

Europese wetgeving geeft de technische kaders aan voor de speed epac. Denk hierbij aan de maximale trapondersteuning of de stevigheid van het frame. Met name binnen de EU is er door de Europese koepelorganisaties COLIBI-COLIPED (waar de afdeling Fietsen lid van is) gelobbyd voor de wettelijke technische veiligheidseisen waaraan dit nieuwe vervoermiddel moet voldoen. Fabrikanten hebben veiligheid hoog in het vaandel staan en werken hard om nieuwe producten als de speed epac zo veilig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Dat zien wij graag bekrachtigd in Europese wet- en regelgeving.

Over de wijze van gebruik op onze wegen is de Nederlandse overheid aan zet. Er is behoefte aan regelgeving over de plaats op de weg, het gebruikmaken van veiligheidsmiddelen of eventuele registratie van het vervoermiddel. Daarom heeft RAI Vereniging al voor de komst van de eerste speed epac het initiatief genomen om branchepartners en het ministerie van Infrastructuur en Milieu bij elkaar te brengen voor overleg. Dit heeft geresulteerd in een klankbordgroep. Samen denken we tijdig na over benodigde wet- en regelgeving en doen we aanbevelingen voor het gebruik van deze fiets op de Nederlandse wegen.

In het dossier speed epac mag duidelijk zijn dat innovatie voorloopt op wetgeving. In Nederland krijgt de speed epac formeel een blauwe plaat en mag hij op het fietspad. Vanaf 2017 valt de speed epac onder de categorie bromfietsen. RAI Vereniging stelt dat voor dit type voertuig vergelijkbaar is met wielrenfietsen en adviseert het dragen van een fietshelm.

< Terug naar Afdeling Fietsen