Afdeling Gemotoriseerde Tweewielers

Alex van den Hoff, voorzitter

Afdeling Gemotoriseerde Tweewielers (GT) behartigt de belangen van de Nederlandse importeurs van motorfietsen, motorscooters en brom- en snorfietsen. Dat doet zij ook voor importeurs en grossiers van de bij de GT-producten behorende accessoires, zoals banden, helmen, kleding, olie- en smeermiddelen, onderdelen, werkplaatsinrichting en -gereedschappen. Het werkterrein van afdeling GT strekt zich uit van lobbyen bij de Nederlandse en Europese overheden en politiek, tot collectieve promotie. Door hun grote populariteit in stedelijk gebied trekken gemotoriseerde tweewielers steeds meer de aandacht van politiek en publiek. Wij maakten ons in 2014 extra sterk om de voordelen te belichten en voor het tegenhouden van (juridische) belemmeringen. Ruim baan voor tweewielers!

Geen helmplicht snorfiets

Bij wijze van proef wilde minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu de gemeente Amsterdam toestemming verlenen voor een het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. De gemeente stelde immers een helmplicht als randvoorwaarde voor verplaatsen van snorfietsen naar de rijbaan. RAI Vereniging verzette zich daar met succes zeer fel tegen.  Lees meer >

EU motorkleding- richtlijn aangepast

Er komen strengere eisen voor beschermende motorkleding. RAI Vereniging afdeling GT heeft dit proces, als lid van de Europese koepelorganisatie ACEM, aangejaagd. GT vindt het een positieve ontwikkeling dat de Europese Commissie bestaande richtlijnen wil veranderen zodat meer bescherming en duidelijkheid wordt geboden aan de motorrijder en producent. Lees meer >