Marktonderzoeken

Afdeling Autovak steekt veel energie in marktonderzoek. Onze Aftersales Monitor brengt jaarlijks bijvoorbeeld de onderhouds- en reparatiemarkt in kaart. De Aftersales Monitor is een onderzoeksproject dat RAI Vereniging en BOVAG samen met onderzoeksbureau GfK uitvoeren. Zo’n 5.000 huishoudens registreren maandelijks alle onderhouds- en reparatiemomenten aan hun auto. De Aftersales Monitor laat zien dat de Nederlandse markt bestaat uit circa 14 miljoen onderhoudsmomenten. De laatste jaren is er een dalende trend in zowel het aantal onderhoudsmomenten als in de omzet uit de gehele onderhoudsmarkt.

Waar liggen toekomstige kansen en mogelijkheden in een veranderende markt? Het antwoord op die vraag is voor alle leden van de afdeling Autovak van groot belang. Daarom presenteerde RAI Vereniging en partners in 2014 een scenario-onderzoek voor de reparatie- en onderhoudsmarkt, getiteld Sturen en schakelen. Wat zijn nieuwe businessmodellen voor de komende tien jaar? In vier extreme, maar denkbare, scenario’s is beschreven hoe bedrijven om kunnen gaan met nieuwe trends, veranderend consumentengedrag en bepalende economische factoren. Belangrijkste uitgangspunt daarbij is de trend van autobezit naar autogebruik en de toetreding van nieuwe intermediairs die met hun diensten in staat zijn het klantcontact van bestaande partijen over te nemen. De scenario’s geven inzicht in deze ontwikkelingen en helpen om innovatieve businessmodellen te bouwen en nieuwe toekomststrategieën te ontwikkelen.

< Terug naar Afdeling Autovak