Markt consolideert

In een consoliderende markt zie je vaste patronen veranderen. Zo repareren en onderhouden merkdealers tegenwoordig ook oudere voertuigen. En universele garagebedrijven verwelkomen steeds vaker jongere auto’s in de werkplaats. En bandenketens bieden steeds vaker ook universeel onderhoud aan. Consumenten blijken daarbij in steeds mindere mate een uitgesproken voorkeur te hebben. Een groot aantal consumenten weet na een garagebezoek zelfs niet te vertellen bij welk type garagebedrijf ze zijn geweest.

De consument beschouwt de markt voor reparatie en onderhoud meer en meer als één geheel, en is op zoek naar de beste deal. Websites en nieuwe internetapplicaties vervangen steeds vaker het eerste klantcontact. Voor reparatie en onderhoud betekent dit dat bedrijven zich meer gaan richten op de oriëntatiefase van de consument. Dit kan door bijvoorbeeld bredere samenwerking met garagebedrijven aan te gaan of juist door het starten van eigen garageformules. Dat laatste is sterk in opkomst en zal naar verwachting de komende jaren blijven groeien.

< Terug naar Afdeling Autovak