Focus op kerndossiers

Om de belangen voor leden van Autovak goed te kunnen behartigen, worden elk jaar kerndossiers opgesteld met onderwerpen die op zowel nationaal als Europees niveau van belang zijn voor alle Industry, Equipment en Aftermarket leden. Zo is afdeling Autovak een constructieve gesprekspartner in het maatschappelijke en politieke debat.

De APK voor voertuigen is in heel Europa verplicht. De Europese Commissie zet sinds 2012 in op een harmonisatie van regels voor alle lidstaten omdat wet- en regelgeving per land in meer of mindere mate onderling verschilt. In 2014 is de nieuwe Europese Richtlijn 2014/45/EU gepubliceerd om harmonisatie van de APK mogelijk te maken. Huidige Nederlandse wet- en regelgeving fungeert hiervoor als benchmark en samen met branchepartners en het ministerie van Infrastructuur en Milieu kijkt RAI Vereniging naar de inhoud van de Richtlijn en de mogelijke gevolgen voor Nederlandse fabrikanten en importeurs. Autovak heeft samen met de Europese koepelorganisatie EGEA in deze gesprekken speciale aandacht voor meetapparatuur en testmethoden. Alle Europese lidstaten hebben nu een paar jaar de tijd om de richtlijn te implementeren in nationaal beleid.

Europa gaat eCall, een Europees op 112-gebaseerd noodoproepsysteem, verplichten voor alle nieuwe auto’s. Bij de uitwerking van wet- en regelgeving voor dit systeem lobbyt afdeling Autovak samen met CLEPA en FIGIEFA sterk voor een eCall-systematiek gebaseerd op een open platform. RAI Vereniging is namelijk bezorgd over de dreiging van oneerlijke concurrentie op de automotive aftermarket als blijkt dat het nieuwe eCall-systeem voorbehouden blijft aan fabrikanten van voertuigen. Autovak pleit voor een gelijk speelveld van waaruit alle marktpartijen kunnen werken.

Vanuit de Europese Euro 5-regelgeving moet technische informatie van personenvoertuigen beschikbaar zijn voor alle partijen in de autobranche, waaronder ook fabrikanten en distributeurs van reparatieapparatuur, -gereedschap en onderdelen. Afdeling Autovak ondersteunt samen met de FIGIEFA actief de studie van de Europese Commissie naar het functioneren van de Euro-5 norm en de naleving van regels. De toegang tot technische informatie moet eenvoudig zijn en beschikbaar blijven voor alle (onderhoud)systemen.

Kentekendiefstal en autofraude vormen nog steeds een grote uitdaging. Mede daarom hebben branchepartners BOVAG, ANWB en RAI Vereniging aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu toegezegd actief bij te dragen aan een betere beveiliging van kentekenplaten. Als technisch specialist zorgen leden van Autovak voor goede bevestigingsmiddelen. Als afdeling denken wij na met de verschillende ministeries over preventiemiddelen. Afdeling Autovak is groot voorstander voor het behouden van een goedwerkend GAIK-systeem door aan eventuele nieuwe kentekenplaten (kunststof) dezelfde eisen te stellen als nu aan aluminiumplaten wordt gesteld. Maar ook RFID-technologie (Radio Frequency Identification Data) in de kentekenplaat kan nuttig zijn om fraude en criminaliteit tegen te gaan. Hiermee kunnen voertuigen namelijk op afstand geïdentificeerd worden. Autovak ziet graag meer praktijkproeven om de waarde van deze technologie aan te tonen.

Tot slot wil RAI Vereniging afdeling Autovak in 2015 meer kennis vergaren over het gebruik en de opslag van gevaarlijke stoffen binnen de branche. Hiervoor onderzoeken we welke gevaarlijke stoffen er in de branche aanwezig zijn en hoe fabrikanten en grossiers hier momenteel mee omgaan. Aan welke wetgeving moeten zij voldoen en welke gevolgen heeft dat voor hun bedrijfsvoering? Door kennis van leden te combineren met informatie uit wet- en regelgeving wil afdeling Autovak een krachtiger informatiebron zijn om leden nog beter over dit onderwerp te kunnen adviseren.

< Terug naar Afdeling Autovak