Warmerdam vindt dat de politiek zich teveel fixeert op elektrische mobiliteit. “Het is niet realistisch om te denken dat dit de oplossing is. De markt van de e-scooter is verwaarloosbaar klein en is op dit moment, met de huidige stand van de techniek en kostprijs, bij lange na geen volwaardig alternatief voor het scooterrijden zoals we dat nu kennen.”
Vergeet bovendien niet dat er inmiddels euro 3-motoren zijn en er euro 4-motoren aankomen, zegt Van den Hoff. “Die zijn al behoorlijk schoon. Bovendien is 95 procent van het aanbod 4-takt en die motoren bieden een zeer goede technologische basis voor nog lagere emissiewaarden en een lager geluidsniveau. Het is een illusie te denken dat e-scooters geen (milieu)vraagstukken met zich mee brengen. Als je kijkt naar de totale levenscyclus van cradle to cradle, inclusief de productie van het voertuig en de accu, het recyclen van de accu etc, staat ook de e-scooter voor verschillende uitdagingen. Vanuit dat perspectief is het op dit moment efficiënter en goedkoper om in te zetten op de technologie die nu beschikbaar is.”
< Terug naar Afdeling Gemotoriseerde Tweewielers