Autofiscaliteit

“Dat is gelukt”, vervolgt De Geus. “Met het afbouwen van de BPM komt een einde aan een verstorende en fraudegevoelige vorm van belasting voor met name de im- en export van nieuwe en bestaande voertuigen. Een belasting die bovendien niet past, niet valt uit te leggen en onhoudbaar is in één uniform Europa.”

Van Eijck voegt hier aan toe dat dit resultaat past bij en een uitvloeisel is van de herpositionering van RAI Vereniging en de te volgen nieuwe koers die met zijn aantreden als algemeen voorzitter is ingezet. “Bij afdeling Auto’s is die herpositionering, waarbij RAI Vereniging zich bij de verschillende stakeholders nadrukkelijk opwerpt als partner en spreekbuis voor de mobiliteitsbranche in de breedst mogelijke zin, als eerste geïmplementeerd en geëffectueerd.”

Mobiliteitsakkoord
Samen met een brede maatschappelijke coalitie, bestaande uit ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), heeft afdeling Auto’s vorig jaar het voortouw genomen om te komen tot een integraal mobiliteitsplan. Het geleidelijk afschaffen van de BPM maakte deel uit van dit voorstel. Van Eijck: “Die lobby is, dankzij krachtige, goede argumenten en kennis van zaken, bij de politiek in goede aarde gevallen. De BPM-afbouw betekent dat het bezit van een auto niet wordt ontmoedigd en er een stabielere en eenvoudiger belastingheffing komt. Het is fascinerend om vast te stellen dat 90 procent van de voorstellen, die de coalitie onder onze leiding aan het kabinet heeft gedaan, is overgenomen.”