Wet- en regelgeving start in Brussel

Wet- en regelgeving wordt in toenemende mate door de Europese Unie opgelegd. Dit vraagt van lobbyorganisaties een sterke vertegenwoordiging in Brussel. RAI Vereniging is in de unieke positie dat élke afdeling vertegenwoordigd is in één van de negen Europese koepelorganisaties op het gebied van mobiliteit. Onze lijn met Brussel is zodoende kort en dat biedt ons de mogelijkheid om de belangen van Nederlandse importeurs en fabrikanten zo vroeg mogelijk in het beleidsproces onder de aandacht te brengen.

Binnen de koepelorganisaties treffen leden en bestuurders van RAI Vereniging collega’s uit de diverse lidstaten van de Europese Unie. Samen met hen beoordelen we Europese voornemens voor wet- en regelgeving en bepalen we de strategie voor lobby en beleidsbeïnvloeding.

Zo zijn leden van RAI Vereniging afdeling Autovak te vinden in de besturen van CLEPA, FIGIEFA, ETO en in diverse werkgroepen van EGEA. Afdeling Gemotoriseerde Tweewielers neemt zitting in de veiligheidscommissie van ACEM en bij de CLCCR wordt de functie van vicevoorzitter door onze voorzitter van Speciale Voertuigen bekleed. Namens de afdeling Fietsen is onze secretaris lid van CONEBI en tot slot is afdeling Auto’s van RAI Vereniging verbonden aan OICA en ACEA.