Nederland testland

Nederland ambieert een proeftuin voor veel nieuwe mobiliteitstechnologie te willen zijn. Diverse intelligente transportsystemen (ITS) worden in Nederland getest en onderzocht. Hierbij gaat het om informatie- en communicatietechnologieën in voertuigen en transportinfrastructuur die het verkeer veiliger, efficiënter, betrouwbaarder en milieuvriendelijker maken.

Spraakmakend zijn zelfrijdende auto’s waarmee in Nederland experimenten worden gedaan. Maar ITS omvat meer. Het gaat bij ITS ook om het beprijzen en sturen van mobiliteit, het doelmatiger handhaven van regels en het informeren van reizigers. De vraagstukken die met ITS samenhangen gaan niet alleen over de techniek, maar juist ook over implementatie van die techniek en de organisatie van processen.

RAI Vereniging helpt het ministerie van Infrastructuur en Milieu in haar doelstelling om Nederland tijdens het half jaar van haar EU voorzitterschap op de kaart te zetten als testland voor diverse nieuwe mobiliteitstechnologieën en innovaties.

Tijdens het EU-voorzitterschap in 2016 vraagt Nederland extra aandacht voor de innovatie-agenda, en dan vooral voor het wegnemen van (juridische) belemmeringen voor innovatie in de interne markt. RAI Vereniging speelt daarbij achter de schermen een belangrijke rol. We zijn gesprekspartner voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu en denken mee over de speerpunten die Nederland in 2016 in EU-verband wil aanpakken.