Energieakkoord

Het door RAI Vereniging ondertekende Energieakkoord bestaat uit breed gedragen afspraken over energiebesparing, schone technologie en klimaatbeleid. Uitvoering van de afspraken moet leiden tot een betaalbare en schone energievoorziening, werkgelegenheid en kansen voor Nederland in schone technologiemarkten.

Het Energieakkoord is gebaseerd op Europees bronbeleid, maar gaat verder. De ondertekenaars zijn ambitieuzer dan de Europese doelstellingen, als het gaat om CO2-reductie in Nederland. Zo zijn in het Energieakkoord afspraken gemaakt om in 2050 tot 60% reductie van de CO2-uitstoot van de Nederlandse mobiliteitssector te komen ten opzichte van 1990.

Doel is een robuust groeipad voor de technologieën, energiedragers en infrastructuur die nodig zijn voor het bereiken van de afgesproken CO2-reductie. Daarbij wordt ook rekening gehouden met andere doelstellingen, zoals luchtkwaliteit en energiezekerheid.

In het document ‘Brandstofvisie met LEF’ staan alle brandstofsoorten die kunnen bijdragen aan de doelstellingen uit het Energieakkoord opgesomd.

Als het gaat om brandstoffen, sluit RAI Vereniging op voorhand geen enkele variant uit. Elektrisch vervoer behoort uiteraard tot de mogelijkheden, maar er is ook aanzienlijke milieuwinst te behalen door conventionele motoren zuiniger en schoner te maken, daarnaast moeten groen gas en waterstof als brandstoffen serieus overwogen worden. Dergelijke keuzes zijn verwoord in de publicatie ‘Brandstofvisie met LEF’. Dit visiedocument is met grote betrokkenheid van RAI Vereniging tot stand gekomen. Namens alle samenwerkende partijen bood Jaap Tuinstra, Manager Duurzaamheid & Techniek van RAI Vereniging, onder grote belangstelling het document op 30 juni 2014 aan staatsecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan.