Zware en lichte bedrijfswagens

Nederland is koploper in Europa als het gaat om schone, zuinige en stille vrachtwagens en bussen. De overheid wil dat Nederland voorop blijft lopen. In 2014 heeft staatssecretaris Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer uiteengezet welke inspanningen daartoe moeten leiden. RAI Vereniging verwacht dat hieruit nieuwe wet- en regelgeving zal voortvloeien.

Voor de zogenoemde ecocombi’s (LZV’s) zijn de wettelijke obstakels in ons land al weggenomen. Die zijn in Nederland inmiddels toegestaan. Deze grote combinaties bieden in potentie een aanzienlijke CO2-besparing per verreden kilo vracht. Helaas mogen LZV’s in de ons omringende landen nog niet de weg op. RAI Vereniging ondersteunt vanwege de potentiële CO2-besparing de lobby in Brussel om ecocombi’s in heel Europa mogelijk te maken.

Lichte bedrijfswagens worden in Nederland bijzonder fiscaal behandeld. In Nederland is er de specifieke BPM-wetgeving en vanuit Brussel gelden er specifieke eisen aan de zogenaamde typegoedkeuring. RAI Vereniging heeft onderzoek gedaan naar de vraag of specifieke Nederlandse fiscale regels nog wel nodig zijn voor lichte bedrijfswagens. De bevindingen van dit uitgebreide onderzoek is aangeboden aan het ministerie van Financiën. Het ministerie heeft het document met veel belangstelling ontvangen en zal in de loop van 2015 inhoudelijk reageren.