Autofiscaliteit

De overheid heeft het beleid voor autofiscaliteit tot en met 2015 vastgelegd in de Autobrief 1. Deze regelt bijvoorbeeld aanschafbelasting BPM en gebruiksbelastingen als de motorrijtuigenbelasting en de fiscale bijtelling. Het beleid voor na 2016, dat in de Autobrief 2 wordt geregeld, is nog ongewis. Begin 2014 zijn gesprekken gestart om te komen tot deze langverwachte Autobrief 2. Maar in oktober liet staatssecretaris Wiebes van Financiën opnieuw weten dat deze autobrief werd uitgesteld. Autobrief 2 zal niet eerder ingaan dan 1 januari 2017, 2016 wordt daarmee een ‘tussenjaar’ qua fiscaliteit.

RAI Vereniging betreurt deze gang van zaken. Ons is er alles aan gelegen dat de inrichting van de autofiscaliteit consistentie en betrouwbaarheid uitstraalt. De branche is het meest gebaat bij een langetermijnvisie waarbij ongewenste marktverstoringen, zoals we die de afgelopen jaren kenden, niet meer aan de orde zijn. Alleen op die manier kan de autobranche uit het dal klimmen en profiteren van het toenemende consumentenvertrouwen.

Voor zo’n consistent beleid maken we ons sterk en proberen we het overheidsbeleid zoveel mogelijk te beïnvloeden. We doen dat in samenwerking met een breed scala aan andere maatschappelijke organisaties, zoals BOVAG, ANWB, Natuur & Milieu, Formule E-team en VNA. Dit breed samengestelde verbond zorgt voor extra draagvlak en invloed. Het compromis voor het tussenjaar 2016 is daarvan een voorbeeld. De fiscale wijzigingen voor 2016 worden inmiddels branchebreed gedragen, mede omdat ze door de branche zelf zijn opgesteld. Dit toont eens te meer aan dat het loont om als collectief het gesprek aan te gaan. RAI Vereniging zal ook in 2015 het voortouw nemen als het om deze coalitievorming gaat.

RAI Vereniging pleit ervoor dat de inhoud van de Autobrief 2 nog meer wordt afgestemd op de behoeften van de consument én de markt. Er moet een eind komen aan fiscale maatregelen die de markt onnodig verstoren. De BPM moet worden afgeschaft, de bijtelling moet eerlijker en tegelijkertijd willen we voldoen aan het Energieakkoord. Ambitieus, maar het kan. RAI Vereniging zal het voortouw nemen in deze discussie en met deze boodschap de gezamenlijke branchepartijen trachten te overtuigen.

< Terug naar Afdeling Auto’s